Empatija je naša sposobnost zaznave čustev drugih ljudi in želja po globljem razumevanju njihove perspektive, brez obsojanj.
Pri tem je dobro vedeti, da sočutje in empatija nista sopomenki. Sočutje (sskj): čustvena prizadetost, žalost ob nesreči, trpljenju koga: sočutje ga obhaja; ekspr. sočutje se je zganilo v njem; vzbujati sočutje pri kom; iskreno sočutje; sočutje do ranjencev, z ranjenci / od sočutja je zajokala / čutiti, imeti sočutje.
Pri sočutju torej reflektiramo čustva nekoga drugega nase, naši čustveni odzivi narastejo, posledično pa se zato poveča možnost, da čustveno pregorimo.
Z razvijanjem obvladovanja čustev pridobimo širok nabor pristopov v določenih situacijah. Lažje preidemo na stopnjo, ko se bomo sposobni postaviti v kožo nekoga drugega, ne da bi njegova čustva prevzela tudi nas. Posledično bomo sposobni širšega razmišljanja, kreativnega pristopa in tega, da se bomo sposobni “trezneje” vprašati, kako bi bilo, če bi bili vi v njegovi koži.
Kot je prikazano v spodnjem videu empatije ne moremo enačiti s tem, da nekomu želimo v situaciji pomagati (z nasveti), brez poglobljenega razumevanja.
KAKO SE EMPATIJA KAŽE IN NA KATERIH PODROČJIH JE POMEMBNA
Ljudje, ki so sposobni visoke empatije, se na splošno bolje počutijo, so srečnejši. Njihovi odnosi z ljudmi so kvalitetnejši. Sposobni so empatičnega poslušanja – poslušajo z namenom, da bi govorečega razumeli, ne da bi iskali »avtobiografske podobnosti«.
Raziskave kažejo, da so ti ljudje tudi bolj altruistični. Verjetno se strinjate, da raje pomagate nekomu, katerega težave lahko razumete, kot pa nekomu, katerega težave se vam zdijo brez smisla.
Empatija je ključna komeptenca ljudi na vodstvenih funkcijah. In ne samo zato, kar je s tem njihova komunikacija s sodelavci učinkovitejša. Znajo se vživeti v obstoječe in potencialne stranke. Poznajo njihov način razmišljanja ter vedo, s kakšnimi dvomi in težavami se spopadajo ter kaj bi jih osrečilo. Empatija je nepogrešljiva pri postavljanju strategije podjetja ter pogajanjih– če vemo, zakaj ima konkurenca ali nasprotniki določena prepričanja in razmišljanja ter znamo to izkoristiti, smo v prednosti.
Ematija je skrivnost dobrih stand up komikov in igralcev. Da so njihove vloge dobro odigrane, se morajo postaviti v čevlje osebe, katere lik igrajo. In prav zaradi visokega nivoja empatije se velikokrat nasmejemo šalam stand-up komikov. Na odru tako nazorno prikažejo občutja, misli in odzive na situacije, da se prepoznamo in nasmejemo sami sebi.
TRIJE NAMIGI, KAKO RAZVIJATI EMPATIJO
- V kožo nekoga drugega se bomo lažje postavili, če to osebo dobro poznamo, smo dober opazovalec. Na podlagi preteklih izkušenj z njim smo razbrali, kako se odziva v določenih situacijah, katera so njegova šibka in močna področja, kaj ga vrže iz tira, kako deluje v skupini, kako se spopada s konflikti in podobno.
- Postavite si izziv, da vsak teden ogovorite in se pogovarjate z vsaj enim neznancem oziroma nekom, ki mu do sedaj niste dali priložnosti za to. Ljudje z visoko razvito empatijo radi komunicirajo z neznanci in tako pridobijo vpogled v različna razmišljanja o dogodkih, stvareh,…
- V odnosu z nekom, s katerim čutite, da si nista najbližje (zaradi različnih prepričanj), se poskusite namesto na razlike osredotočiti na stvari, ki vaju povezujejo (posusite najti vsaj 3). Pred vajo in po njej ozavestite občutke, ki se vam porajajo, ko ste z njim v kontaktu oziroma razmišljate o njem.